7 Videnskabelig Beviste Grunde Til At Komme Mere Ud

7 Videnskabelig Beviste Grunde Til At Komme Mere Ud

At bruge tid i skoven, vandre og bare dét at være udenfor i det grønne, kan føre til betydelige sundhedsmæssige fordele. Undersøgelser har vist, at det forbedrer blodtrykket, øger mental sundhed og endda forøger menneskers levetid.

Her er 7 videnskabelig beviste grunde til at komme mere ud i naturen!

1. Sænker Stress Niveauet

Kan dit arbejde også godt blive lidt hektisk og stresset af og til? Det kender vi vist alle…

Gå blot mod træerne. En undersøgelse hvor man sendte studerende i skoven i to nætter viste, at de havde lavere niveauer af cortisol (et hormon, der oftest bliver brugt som en måling for ens stress niveau) i forhold til de studerende, der tilbragte den samme mængde tid i byen.

I en anden undersøgelse fandt forskere et fald i både puls og niveau af cortisol hos forsøgspersoner i skoven sammenlignet med dem i byen. ”Stressende tilstande kan lindres ved skovterapi,” konkluderede de.

Blandt kontorarbejdere er selv udsigten til naturen ud af et vindue forbundet med lavere stress og højere jobtilfredshed!

2. Øger Motivation Til Motion!

Forskning udført ved University of Essex viste, at farven grøn, såsom farven på træer, græs og andre planter i naturen, gør træningen lettere. Den lille undersøgelse testede cyklister, der cyklede foran grønne, grå og røde billeder. De, der trænede foran alt det grønne, viste mindre stemningsforstyrrelser og rapporterede, at de følte lavere anstrengelse under deres cykling. Plus, anden undersøgelse viste, at de, der træner udenfor, er mere ivrige efter at vende tilbage til en fremtidig træning end dem, der træner indenfor i et fitnesscenter!

3. Øger Livsglæde & Mentalt helbred

Sollys, frisk luft og fysisk aktivitet udenforøger livsglæden og mindsker chancen for depression. Angst, depression og andre problemer med mental sundhed kan let lempes noget tid i det fri - især når det er kombineret med motion. Dette kan forventes, da både grønne områder og motion er kendt for at reducere stress.

En undersøgelse viste, at gåture i skoven specifikt var forbundet med nedsat niveau af angst og dårligt humør, og en anden fandt, at gåture udendørs kunne være "nyttigt klinisk som et supplement til eksisterende behandlinger" for svære depressive lidelser.

4. Forbedrer Hukommelse, Hjernefunktion & Fokus

I et studie fra University of Michigan blev de studerende givet en kort hukommelsestest og blev herefter inddelt i 2 grupper.

1 gruppe gik en tur rundt i en botanisk have med masser af træer og tæt beplantning, og den anden gruppe gik en tur ned igennem byen. Da deltagerne vendte tilbage og lavede testen igen, klarede de, der havde gået blandt træerne, testen næsten 20% procent bedre end første gang. Dem, der i stedet gik gennem byens seværdigheder, blev ikke bedre.

”Bare dét at se på en natur scene aktiverer dele af hjernen, der er forbundet med balance og livsglæde.”

I en undersøgelse ved Sydkoreas Chonnam National University viste fMRI-scanninger, at når forsøgspersoner så billeder af bjerge, skove og andre landskaber, oplevede de øget aktivitet i den forreste cingulate gyrus (som er knyttet til positivt mindset og følelsesmæssig stabilitet) og også ”basal ganglier” (et område, der er forbundet til hukommelsen af glade minder).

 

5. Forbedrer søvn

Der er flere grunde til, at naturen kan hjælpe folk med at ”Snooze”! For det første er det blevet vist, at folk, der bor i nærheden af ​​parker og naturlige grønne områder, er mere tilbøjelige til at være meget fysisk aktive, og blot let træning hjælper folk markant med at sove bedre.

For det andet antyder forskning, at folk, der går ture i naturen, også høster psykiske fordele som mindre depression og lavere stressniveauer - ting, der også bidrager til en god nats søvn.

Endelig hjælper længere tid udendørs med at tilpasse ens krop til naturlig dag og nat, hvilket er nødvendigt til at styrke hormonets signal melatonin, som er ansvarlig for den følelse af træthed, du får om aftenen.

 

6. Booster Immunsystemet

Den cellulære aktivitet, der er forbundet med en skovs mulige anti-kræfteffekter, er et tegn på et generelt boost til det immunsystem, som vi afhænger af til at bekæmpe mindre alvorlige sygdomme som forkølelse, influenza og andre infektioner.

En gennemgang fra 2010 af forskning relateret til denne effekt bemærkede, at "alle disse fund tyder stærkt på, at skovmiljøer har gavnlige virkninger på menneskets immunfunktion," men erkendte, at der er behov for mere forskning i forholdet.

7. Forlænger levetid

De sundhedsmæssige virkninger af grønne områder er vidtrækkende, og undersøgelser, der ikke kan bevise årsag og virkning, viser stadig stærke sammenhænge mellem adgang til naturen og længere, sundere liv.

"Procentdelen af ​​grønne områder i folks livsmiljø har en positiv tilknytning til beboernes generelle helbred," konkluderede en hollandsk undersøgelse af 250.782 mennesker.

En anden undersøgelse baserede sig på dødelighed vurderet af læger og viste, at en bred vifte af sygdomme var mindre udbredt blandt mennesker, der boede i nærheden af ​​grønne områder. Andre undersøgelser har gjort en direkte sammenhæng mellem tid brugt i skov og andre målinger af generel sundhed.

Hvorfor forbindelsen? Forskere pegede på "genopretning fra stress og opmærksomhedstræthed, tilskyndelse til fysisk aktivitet, facilitering af social kontakt og bedre luftkvalitet" samt naturens positive effekt på mental sundhed, hvilket også øger den generelle sundhed og levetid.

 

Kom afsted i naturen med noget nyt VikinX beklædning idag